Saturday, September 15

kata kata hikmah saidina abu bakar

Kata-Kata hikmah abu bakar ash siddiq r.a.
1.aku adalah manusia biasa dan aku bukanlah manusia yang terbaik di antara kamu,apabila kamu lihat perbuatanku benar,maka ikutilah aku,tapi bila kamu lihat perbuatanku salah maka betulkanlah
2.tidak boleh seorang muslim menghina muslim yang lain,yang kecil pada kaum muslimin adalah besar di sisi allah
3.bila telah masok solah,berdirilah kamu menuju ke tempat apimu yang sedang menyala dan padamkanlah ia
4.ah,ingin aku jadi rumput sahaja,supaya di makan oleh kuda (kerana sangat ngerikan siksaan allah)
5.semenjak aku masuk islam belum pernah ku kenyangkan perutku demi dapat merasakan segarnya beribadah dan belum pernah pula aku puas minum kerana sangat rindukan ilahi
6.orang yang cerdas ialah orang yang takwa
7.orang yang dungu ialah orang yang derhaka
8.orang yang dusta iala orang yang khianat
9.orang yang benar ialah orang yang dapat dipercaya
10.kami diuji dengan kesusahan maka kami sabar tetapi ketika diuji dengan kesenangan (kemewahan) hampir-hampir kami tidak sabar
11.manusia yang paling celaka ialah raja-raja.kebanyakan mereka ketika berkuasa bersikap zuhud terhadap harta sendiri tapi tamak kepada harta orang lain

0 ulasan:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Di Sini Cerita Kedai Kopi

SocialPromoter
Exabytes SiteLock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Copyright © Cerita Kedai Kopi