Monday, October 15

SYRIA:Menjadi Pelarian Akibat Perang Sesama Islam


Seorang wanita kehilangan anak-anaknya, suaminya dan kedua-dua kaki. Sebuah keluarga usik dipaksa untuk melarikan diri dari Syria kembali ke Iraq. Kem melimpah dengan orang ramai dan dengan kepahitan, dan pelarian hidup dalam limbo tanpa pasport.

Sebagai rages perang di Syria, aliran pelarian ke negara-negara lain tidak menunjukkan tanda berhenti. Lebih daripada 100,000 orang melarikan diri dari Syria pada bulan Ogos sahaja - kira-kira 40 peratus daripada semua yang telah ditinggalkan sejak pemberontakan terhadap Presiden Bashar Assad bermula pada Mac lepas. Dan agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata Khamis bahawa bilangan orang-orang yang melarikan diri Syria boleh mencapai 700,000 menjelang akhir tahun ini.

Rada Hallabi, 4, yang sakit dengan diabetes, terletak pada selimut di kem pelarian di sempadan dengan Turki, berhampiran Azaz kampung, Syria, Ahad, Sept 30, 2012

Seorang wanita pelarian Syria dan cucunya di kem pelarian Di sempadan dengan Turki, berhampiran Azaz kampung, Syria, Ahad, Sept 30, 2012

Seorang wanita Syria pelarian dilihat antara beberapa khemah di kem pelarian di sempadan dengan Turki, berhampiran Azaz kampung, Syria, Ahad, Sept 30, 2012

Kanak-kanak Syria bermain berhampiran kem pelarian di sempadan dengan Turki, berhampiran Azaz kampung, Syria, Ahad, Sept 30, 2012.

Seorang pelarian Syria, yang melarikan diri dari rumahnya dari Darya akibat pertempuran antara pemberontak dan tentera kerajaan, membawa bayinya kerana dia menunggu untuk didaftarkan di UNHCR, di Baalbek, timur Lubnan, Selasa, Sept 18, 2012. Terdapat lebih daripada 65,000 pelarian Syria di Lubnan tinggal kebanyakannya di utara Lubnan dan di rantau timur Bekaa negara.

Seorang wanita Syria, yang melarikan diri dari rumahnya kerana kerajaan serangan, membina khemah sementara yang diperbuat daripada kepingan, kerana dia dan keluarganya berlindung di Bab Al-Salameh penyeberangan sempadan, dengan harapan untuk menyeberangi ke salah satu kem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz pada Thursday, Sept 13, 2012

Sebuah keluarga Syria, yang melarikan diri dari rumah mereka kerana kerajaan serangan, berlindung di Bab Al-Salameh penyeberangan sempadan, dengan harapan untuk menyeberangi ke salah satu kem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz pada Khamis, September 13, 2012.

Seorang lelaki Syria yang melarikan diri dari rumahnya di Marea 23 hari lalu, akibat pertempuran antara tentera Syria dan pemberontak, tidur di atas katil, seperti yang beliau dan keluarganya berlindung di Bab Al-Salameh penyeberangan sempadan, dengan harapan untuk menyeberangi ke salah satukem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz pada Rabu, September 12, 2012.

Seorang lelaki Syria, yang melarikan diri dari rumahnya kerana kerajaan serangan, memegang anaknya kerana mereka berlindung di Bab Al-Salameh penyeberangan sempadan, dengan harapan untuk menyeberangi salah satu kem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz pada Rabu, Sept. 12, 2012

Basel Baradan, seorang petani 18-year-old yang melarikan diri bandar sempadan selatan bergolak Daraa, Syria dengan keluarganya pada bulan Julai, menghapuskan matanya kerana dia bercakap semasa temu bual di Kem Pelarian Zaatari, di Mafraq, Jordan pada Selasa, Sept11, 2012. Jordan kini menjadi tuan rumah 200,000 Syria, bilangan terbesar pelarian mana-mana negara jiran.

Seorang wanita pelarian Syria berjalan dengan anak-anaknya di Kem Pelarian Zaatari di Mafraq, Jordan, Saturday, Sept 8, 2012.

Pelarian Syria Omm Ghazal, 46, dari Daraa, tukang masak untuk keluarga beliau dalam khemah mereka di Kem Pelarian Zaatari, di Mafraq, Jordan, Saturday, Sept 8, 2012.

Seorang budak lelaki pelarian Syria membawa jag air ke khemah keluarganya di Kem Pelarian Zaatari, Mafraq, Jordan, Saturday, Sept 8, 2012

Fatimah Abdullah Syria, 29, yang melarikan diri dari rumahnya di Marea 15 hari lalu, disebabkan kepada kerajaan Syria serangan, duduk bersebelahan dengan kembar berusia fourday beliau, Ahmad dan Bayan, yang dilahirkan di hospital Turki dan dibawa balik dengan dia ke sempadandi mana mereka mengambil perlindungan di sempadan Bab Al-Salameh melintas pada hari Jumaat, September 7, 2012, harapan memasuki salah satu kem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz

Kanak-kanak Syria, yang melarikan diri dari rumah mereka dengan keluarga mereka akibat pertempuran antara tentera Syria dan pemberontak, menunggu untuk menerima makanan, kerana mereka berlindung di Bab Al-Salameh lintasan sempadan, dengan harapan memasuki salah satu kem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz, Selasa, Ogos 28, 2012.

Seorang gadis Syria, Hussein Raghad, 3, yang melarikan diri rumahnya dengan keluarga akibat pertempuran antara tentera yang Syria dan pemberontak beliau, berdiri oleh khemah sementara keluarganya, manakala dia dan lain-lain mengambil perlindungan di-Bab Al-Salameh sempadan lintasan, dalamharapan memasuki salah satu kem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz, Sunday, Aug. 26, 2012.

Seorang gadis Syria, yang melarikan diri rumahnya dengan keluarga akibat pertempuran antara tentera yang Syria dan pemberontak itu, tidur oleh barang-barang keluarganya, manakala dia dan lain-lain mengambil perlindungan di-Bab Al-Salameh sempadan lintasan, dengan harapan memasuki salah satukem-kem pelarian di Turki, berhampiran bandar Syria Azaz, Khamis, Ogos 23, 2012.

Fatimah Ali, Syria tua yang melarikan diri dari rumahnya di Aleppo dengan keluarganya kerana pertempuran antara pemberontak dan tentera Syria terletak di meja di sebuah sekolah di mana dia dan keluarganya telah mengambil perlindungan di Suran, Syria, Ahad, Ogos 26, 2012.

Hasna Um Abdou, 38, yang kehilangan kakinya dalam mortar kerajaan Syria serangan, yang juga membunuh dua orang anaknya dan suaminya dalam bulan Mac kerana mereka melarikan diri dari rumah mereka di Homs, Syria oleh motosikal, duduk di atas katilnya di sebuah hospital di utarabandar pelabuhan Tripoli, Lebanon pada hari Selasa, Ogos 21, 2012. Um Abdou adalah salah satu daripada beribu-ribu Syria yang telah cedera dalam pemberontakan menentang Assad dan selepas itu. Beratus-ratus mangsa yang cedera telah diambil untuk rawatan di negara-negara jiran, kebanyakannya ke Lubnan, Turki dan Jordan. Lebih daripada 55,000 orang Syria dalam semua telah diambil pelarian di Lubnan, sendiri sebuah negara kecil hanya 3.5 juta orang yang bergelut dengan ketidakstabilan.

P/S:salam teman teman sepatotnya kita menjadi hamba yang bersyukur kerana tiada peperangan di dalam      negara kita jadi byk byk kan bersyukur dengan segala nikmat yang allah beri jangan la sesekali menjadi orang yang sombong di atas muka bumi ini..

















0 ulasan:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Di Sini Cerita Kedai Kopi

SocialPromoter
Exabytes SiteLock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Copyright © Cerita Kedai Kopi