Sunday, December 30

Fakta menarik dalam Perang Salib



Perang Salib adalah gerakan umat Kristian di Eropah yang memerangi umat Islam di Palestin secara berulang-ulang dari abad ke-11 hingga abad ke-13, dengan tujuan untuk merebut Tanah Suci dari kekuasaan kaum Muslim dan mendirikan gereja dan kerajaan Latin di Timur. Dinamakan Perang Salib, kerana setiap orang Eropah yang ikut bertempur dalam peperangan memakai tanda salib pada bahu, lencana dan panji-panji mereka (wikipedia). Namun ada fakta menarik yang perlu kita semua ketahui dalam perang salib tersebut, ini fakta menarik dalam perang salib.

1. Richard the Lion heart, yang terkenal sebagai Raja Inggeris, dan konyolnya beliau tidak boleh bahasa inggeris. Kerana sejak kecil dia selalu berada di Perancis. Dia cuma numpang lahir di Inggeris. Bahkan konon, beliau lebih mahir bahasa Arab daripada bahasa Inggeris.

2. Raja Richard berada di Inggeris dalam masa pemerintahannya hanya selama 11 bulan. Permaisurinya, Queen Berengaria of Navarre, malah tidak pernah ke Inggeris sama sekali. Oleh kerana itu Richard juga dikenali sebagai "The Absent King.

3. Saking tidak percayanya dengan motivasi rakannya sesama ekspedisi perang salib, Raja Richard pernah mengatakan: "Saya lebih rela Jerusalem dipimpin oleh seorang Muslim yang bijak dan berjiwa kesatria daripada kota suci itu jatuh ke tangan para baron Eropah yang hanya mengejar kekayaan peribadi"

4. Pada suatu peristiwa di pertempuran di Jaffa, ketika pasukan pasukan askar berkuda Tentera Salib merasakan keletihan, Richard sendiri memimpin pasukan tombak melawan kaum muslim. Saladin hampir berada di sisinya dengan penuh kekaguman. Saat dia melihat kuda Richard terjatuh di bawahnya, seketika Sultan menghantar tukang kudanya ke medan pertempuran dengan dua ekor kuda yang masih segar untuk Raja Inggeris yang berani itu.

5. Ada juga cerita mengenai Richard yang memasuki Baitulmuqaddis dengan menyamar dan makan malam bersama Saladin: mereka benar-benar saling bersikap ramah. Dalam rangkaian perbincangan, Richard bertanya kepada Sultan tentang bagaimana pandangannya mengenai Raja Inggeris.

Saladin menjawab bahawa Richard lebih mengunggulinya dalam sifat keberaniannya sebagai seorang kesatria, tapi kadang-kadang dia cenderung mensia-siakan sifatnya ini dengan terlalu gegabah dalam pertempuran. Sedangkan menurutnya Richard, Saladin terlalu sederhana dalam mengukuhkan nilai-nilai keksatriaan, bahkan dalam pertempuran

6. Ketika ada salah satu panglima perang saladin memberontak, Richard membunuhnya dan menyerahkan kepalanya pada saladin serta berkata, "Aku tidak mahu orang ini mengacaukan" permainan "kecil kita". Dan keesokan harinya mereka bertempur sengit.

7. Pernah dalam suatu pertempuran, Richard melihat bahwa pedang saladin tumpul dan dia menghentikan perang hari itu untuk memberikan kesempatan agar saladin mengasahnya

8. Suatu hari, Richard sakit keras. Mendengar khabar itu, Salahuddin menghantar doktor yang terbaik untuk mengubati Richard. Bila lagi kita boleh mendapatkan pemimpin kaum muslim yang mempunyai akhlak seperti Salahuddin?

9. Orang Eropah pada awalnya menyebut orang Muslim sebagai Barbarian, tetapi akibat kenalan yang intensif dari perang salib, Lambat laun mereka menyedari bahawa yang barbar sesungguhnya adalah mereka. Jika ditilik dari tingginya peradaban budaya dan ilmu kaum muslimin ketika itu.

10. Menurut catatan sejarah, pada saat perang salib, semua wanita dan pelacur di usir keluar dari kem crusaders. Seluruh crusaders harus suci secara jasmaniah, bebas dari nafsu. Tapi ada satu kumpulan wanita yang bebas keluar masuk camp crusaders iaitu tukang cuci baju. Bahkan kalau satu kumpulan tukang cuci mahu perjalanan antara bandar, mereka dijaga oleh sepasukan knight, dan dikejar pasukan infantri.

Kalau iring-iringan ini diserang, keselamatan para tukang basuh ini no.1. Waktu ditawan pasukan muslim, para tukang cuci ini lebih dihormati daripada askar biasa. Sampai-sampai Richard The Lion Heart juga rela membayar ransum buat para tukang cuci itu

11. Ketika Frederick Barbarossa (datuk maharaja Frederik II) meninggal dunia pada ekspedisi perang salib III, banyak ksatrianya yang menganggap bahawa ini adalah kehendak Tuhan dan banyak yang bergabung dengan kaum muslim. Lalu yang tinggal membawa jasad Barbarossa menuju ke Jerusalem dengan anggapan nanti Barbarosa akan lahir kembali.

12. Frederick II Maharaja Jerman, mempunyai hubungan khusus dengan Sultan Malik dari Mesir di perang salib V. Beliau merasa di zaman itu (zaman dark ages), satu-satunya yang setanding dengan dia di masalah budaya dan personality adalah pangeran-pangeran dari kerajaan Islam. Oleh kerana itu gaya hidupnya agak nyentrik (dia berpoligami, padahal seorang Katolik tidak demikian).

13. Waktu terpaksa mengambil bahagian dalam perang salib, Frederick II berjaya merebut Jerusalem, Bethlehem dan Nazareth tanpa menitiskan setitik darahpun. Walaupun sebenernya dia cuma menyewa ke 3 bandar tersebut dari sahabatnya si sultan Malik dari Mesir

14. Pernah ada kejadian Frederick II memukul pendeta yang masuk ke dalam masjid dan memberi amaran agar jangan melakukan hal itu lagi. Sedangkan al-Malik pernah dinasihati oleh Knight Templar agar membunuh Frederick II pada saat pengawalannya sedang longgar. Mengetahui hal tersebut, al-Malik akan menyuruh Frederick II agar segera pergi dari situ kerana keadaannya 'berbahaya'.

15. Kekalahan pasukan Arab lebih kerap kerana mereka terpancing melakukan serangan terbuka menentang pasukan askar berkuda berat Eropah. Dimana disiplin serta pengalaman pejuang sukarelawan Jihad kalah jauh dari unit tempur veteran Eropah khususnya aliran-aliran ketenteraan seperti Templar, Hospitallers dan Teutonic Knight.

16. Kekalahan pihak Eropah umumnya akibat dari insubordinasi alias kurang kuatnya komando perseorangan dalam kesatuan tentera yang terdiri daripada elemen-elemen berbeza dari para baron dan aliran tentera yang sebenarnya saling tidak suka satu sama lain. Selain itu dalam beberapa kekalahan, para tentera bayaran (mercenary) dan sukarelawan Eropah seringkali terlalu cepat meninggalkan barisannya untuk menjarah kota-kota Islam yang hampir ditaklukannya. Hal itu membuat tentera Islam yg sebenarnya sudah terpojok boleh melakukan counter-attack

17. Pasukan turki khwaraziman yang menyerang jerusalem tahun 1244 waktu itu dikawal oleh keturunan genghis khan, Eljigidei. Yang lucu dari pasukan ini adalah pasukannya majoriti beragama Buddha bahkan komander Hulegu khan juga seorang Buddhis.

18. Sebenarnya penghantaran para Crusader salah alamat, kaum Turki Seljuk yang banyak mengganggu ziarah kaum kristiani ke Baitulmuqaddis sudah diusir oleh khalifah Mesir. Akan tetapi lamanya perjalanan serta miskinnya maklumat membuat pemimpin Crusader tidak mendengar oleh kuasa di Jerusalem.

19. Bahagian elit pasukan berkuda Cossack di Rusia dan Musketer berkuda di Perancis kerana terinspirasi berjayanya pasukan berkuda pemanah bangsa Arab. Pasukan berkuda bukan hanya sebagai pasukan sayab tapi menjadi pasukan khas

20. Membangun sepasukan knights memakan kos yang sangat besar. Seorang raja sekalipun di abad pertengahan yang hanya mempunyai sekitar 100 - 300 Full Knight dengan Heavy Horse yang berkhidmat di bawah komandonya secara full - time. Biasanya para raja akan mengumpulkan seluruh Knight yang berada di bawah para duke dan baronnya apabila menghadapi pertempuran besar.

21. Para Knights umumnya adalah anak para bangsawan yang tidak mempunyai hak waris. Di masa itu seperti juga para bangsawan di mana saja, kekayaan dan kekuasaan sang ayah hanya diwarisi oleh putera sulungnya, melainkan tingkat raja atau baron kaya di mana putra ke dua hingga ke 3 masih mungkin mewarisi satu county atau estate dengan istana kecil.

Putra-putra yang tidak atau merasa kurang memiliki kekayaan biasanya sejak remaja mengasah diri dengan kemahiran perang. Mereka kemudian pada usia tertentu (15-16 tahun) di inagurasi menjadi knight oleh raja atau baron tempat dia berkhidmat.

22. Ada peraturan yang tidak pernah dilanggar oleh kedua-dua belah pihak sewaktu perang salib. Iaitu Fakta Nobility atau Hukum Chivalry yang berlaku di abad pertengahan bahawa raja tidak boleh membunuh sesama raja. Khususnya apabila tertawan.

Salah satu kod etika knights dan para noble adalah mereka pantang membunuh keluarga atau orang2 dari keturunan bangsawan yang menyerah / tertawan dalam pertempuran. Akan tetapi khusus buat agama-military Order spt Templar, Hospitaller dan Teutonic dalam perang Salib, peraturan itu tidak berlaku terhadap para noble / bangsawan Muslim. Kecuali dalam keadaan khas atau mendapat khas order dari pemimpin Crusader yang mendapat mandat terus dari Paus.

Dalam tradisi Arab sendiri, seorang raja pantang membunuh sesama raja. Hal itu yang dilaksanakan Saladin ketika dia tidak membunuh Guy of Lusignan, raja kerajaan Latin di Jerusalem ketika berjaya memenangi pertempuran Hattin

23. Saladin pernah melanggar etika dan undang-undang perang Islam yg selalu dia junjung tinggi ketika dia melaksanakan semua tawanan Ksatria Templar dan Hospitaller ketika dia memenangi pertempuran Hattin. Sementara Richard The Lion Heart juga pernah melanggar kod etika Chivalry dan etika Noble-nya saat dia melaksanakan 2000 tentera Saladin yang tertawan di depan gerbang Acre / Akko

24. Kalau selama ini kita mendengar bahawa Saladin itu komander yg santun, maka salah satu panglima mamluk iaitu Baybar adalah komander yang garang. Tidak kalah garangnya dalam soal bunuh-membunuh seperti crusaders.


Kalau crusaders dibawah pimpinan Richard pernah menghukum mati seluruh tawanan muslim di Aacre, pasukan Baybar juga membunuh semua orang Kristian di Acre, termasuk pendeta dan perempuan. bahkan dia berkirim surat ke komander crusaders untuk menceritakan terperinci pembunuhan di dalam suratnya. Baybar bahkan sampai membuat persekitaran acre jadi gurun agar di masa depan sukar untuk jadi pangkalan crusaders lagi.

25. Saat pengepungan bandar Acre, Baybars menggunakan siege weaponnya selain sebagai senjata pemusnah berat jarak jauh, juga sebagai senjata psikologi dan biologi. Senjata katapel-nya tidak hanya melontarkan batu ke arah bandar, tetapi juga mayat pasukan musuh, tawanan anak-anak yang masih hidup serta bangkai binatang spt kuda, unta dll. Di abad pertengahan hal itu kerap disebut sbg 'humor pasukan artileri'. Namun Baybars melakukannya lebih intensif dan mengerikan.

26. Akibat dihinggapi penyakit wahn (cinta dunia dan takut mati). Maka.Shalahuddin lantas mengasaskan sebuah festival yang diberi nama peringatan Maulid Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam. Tujuannya untuk menumbuhkan dan membangkitkan spirit perjuangan.

Di festival ini dikaji habis-habisan sirah nabawiyah (sejarah nabi) dan atsar (perkataan) sahabat, terutama yang berkaitan dengan nilai-nilai jihad. Festival ini berlangsung dua bulan berturut-turut. Hasilnya luar biasa. Banyak pemuda Muslim yang mendaftar untuk berjihad membebaskan Palestin. Mereka pun siap mengikuti pendidikan ketenteraan.

- sumber dari sayaberitahu.com

0 ulasan:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Di Sini Cerita Kedai Kopi

SocialPromoter
Exabytes SiteLock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

Copyright © Cerita Kedai Kopi